2012.04.14 Pitvaros - Mezőhegyes - Csatókamarás -
Tompapuszta - Battonya
Pitvaros megközelítése nem egyszerű feladat, kinéztünk egy 1
átszállásos megoldást, ami "csak" bő 4 óra alatti leutazással jár.
Ehhez képest Mezőtúron az átszálláskor a kalauz azt mondta,
hogy az a vonat Orosházáig megy, és ott át kell majd szállni.
Aztán kiderül, hogy ez igaz is meg nem is, mert a vonat
vezetője valóban odáig ment, majd a szerelvényt hozzá kapcsolták egy másik vonathoz,
így végül nem
kellett kikecmeregnünk a helyünkről.
A vonat csak 3 percet késett, így 11:23-kor kezdtünk neki a
gyaloglásnak a szemerkélő esőben.
Mindjárt be is mentünk a Kisbojtár sörözőbe, ahol épp pacal
pörköltet főztek, de sajnos még túl sokat kellett volna várni az elkészülésére,
és már így is
20 perc késésben voltunk a tervezetthez képest. Mire
kijöttünk a kocsmából szerencsére elállt az eső, és így vidáman lépkedtünk a
zöld sáv turistajelzés
felé, miközben a templomból épp a déli harangszó hallatszott.
Elhagyva Pitvarost eleinte jól követhető volt a jelzés majd a Mezőhegyesi
határcsatornához
érve, elő kellett venni a GPS térképet is.
Jól járható úton haladtunk, és a jelzések is hamar
előkerültek.
A 28.
major műútjához érve, már 3 km-en belülre kerültünk az
országhatárhoz.
Mezőberény felé közeledve el kezdett esni az eső, így
megszaporáztuk lépteinket és betódultunk az első utunkba eső kocsmába
13:20-kor. Én kikértem egy üveg
barnasört, majd kiültem a teraszra, és élveztem az eső
illatát, miközben kortyolgattam a sörömet.
Mivel az eső csak nem akart elállni, így kikértem még 1 sört
és ez így folytatódhatott volna, de sötétedésre mindenképpen be akartunk érni
Battonyára, így
felvettük az esőköpenyeinket és 14:05-kor elindultunk
Csatókamarás felé. A lovas pálya mellett haladtunk el, de semmi élet nem volt
tapasztalható, de nem
is csoda, hiszen ilyen időben, csak az ilyen bolondok járnak
ki, mint amilyenek mi vagyunk.
Csatókamarás csak pár házból állt, így kocsma sem volt, így
baktattunk tovább.
Tompapusztán megnéztük a nagy tölgyfát, és végre levehettük
az esőkabátokat is.
Innen egyenesen Battonya felé indultunk, a Királyhegyesi
száraz ér mellet.
Közeledve Battonyához egy terepjáróra lettünk figyelmesek,
ami teljes sebességgel közeledett felénk, mögötte meg egy határőr autó.
Mi előzékenyen félreálltunk, de hirtelen megálltak, és mint
a kommandósok pattantak ki a kocsikból, mert migránsoknak hittek minket.
Röpke 15 perces procedúra vette kezdetét, mert egyenként
felírtak minden adatunkat, aztán bediktálták a központnak, ahol gondolom,
feljegyezték az adatokat,
majd ellenőrizték a státusunkat. Ezek után rádión
visszaszóltak, hogy rendben vagyunk, és már mehettünk is tovább. Battonyán
elsőre rossz címre mentünk,
de felhívva a szállásadónkat, hamar tisztáztuk a
félreértést.
32 km megtétele után 19:33-kor léptünk be a szállás kapuján.
Tehát 8 óra 10 perc alatt értünk oda, amiből 80 perc volt az állásidőnk.
Remek ragulevessel és marhapörkölttel várt a házigazdánk,
sőt még süteményt is kaptunk.
2012.04.15 Battonya - Dombegyház - Kisdombegyház - Kevermes
- Lőkösháza
Reggel jól bereggeliztünk, sőt még szendvicseket is kaptunk
az útra.
8:30-kor vágtunk neki az útnak. Mivel nem tudhattuk, hogy
találunk e nyitott kocsmát a nap folyamán, így az első utunkba eső ABC-ben 10
perc alatt bevásároltunk
egész napra élelmet és innivalót.
Elég nagy külterülettel rendelkezik Battonya, még beszántott
utca is akadt, de azért csak kikeveredtünk a határba. Már 1 km-re kimentünk a
mezők menti földutakra,
amikor utolértek bennünket az aznap szolgálatban levő fiatal
határőrök, akik nem tudtak róla, hogy arra fogunk járni, pedig az előző napiak
megígérték,
hogy majd szólnak nekik.
Így persze megint elölről kezdődött a procedúra, így már
sejtettük, hogy egy vonattal később fogunk hazautazni, de legalább jól
elbeszélgettünk a határőrökkel
és a végén Laci kérésére még a szirénát is bekapcsolták,
hogy felvegye a hangját, így legalább megérte azt a 25 perc kiesést, amit
összegyűjtöttünk. A
határőrök meg legalább megismerték a külterületi környék
kusza úthálózatát, csak egy kis cipőpucolással kellett szembenézniük.
Kisdombegyház felé tartva, még egy beszántott útba
futottunk, így Dombegyháznál bementünk a településre 12:07-kor, ahol a falu
szélén érdeklődésünkre jelezték,
hogy a kocsma délben bezárt, de szívesen adnak nekünk KV-t
és még tejet meg sajtot is kaptunk kóstolóba. Megnéztük az udvart is, ahol
különféle háziállatok
hangját is felvehettük.
Jó volt látni, hogy bár nehezen, de akinek van munkabírása
és szakértelme az azért meg tud így is élni. 10 hektár föld 4 tehén 1 ló,
malacok, pulykák, tyúkok,
és 2 db őskövület traktor, saját kezűleg életben tartva. 35
percet vendégeskedtünk, így ki is használtuk azt az időt, amit a bő egy órával
későbbi vonat
megcélozásával kaptunk. Az ebédidő is már a nyakunkon volt,
így a buszmegállóban a betervezett ebédidőből 15 percet még megtartottunk, és
hamar át is gyalogoltunk
Kisdombegyházra. Ott nagy betűkel ki volt írva, hogy Ne
tovább eszpresszó, úgyhogy a felhívásnak eleget téve be is ültem, hogy bevárjam
a többieket, így
végül itt is időztünk 12 percet. Az újabb kis pihenő jót
tett a társaság kedvének, és tovább baktattunk Kevermes felé. Itt ismét egy
elboronált szakaszra
keveredtünk, és már az előző napi esőt is elég jól beszívta
a talaj, így azért le tudtuk küzdeni ezt a bő 1 km-es szakaszt.
Az országútra kiérve épp egy személyautó vontatású szekér
mókás együttese feledtette a nehézségeinket, de
Kati azért zokszó nélkül felszállt volna egy buszra, ha
megállt volna.
Kevermes eléggé lehangoló képet mutatott, mert a házak
legalább fele lakatlan volt, és azoknak is a nagy része már beszakadt tetővel
hirdette a szegénységet.
Nagyon sok eladó ház is volt, de kétlem, hogy egyhamar el
tudják majd adni.
Két kocsma is volt a településen, de itt már nem akartunk
időt veszíteni, és a távolból fekete fellegek kezdtek gyülekezni, így inkább
kiléptünk.
Jól is tettük, mert 500 méterre voltunk a vasútállomástól,
amikor el kezdett csepegni az eső, majd 3 perc múlva villámlani és dörögni
kezdett az ég. Mire
beértünk az állomásra, 17:20 volt, és olyan zivatar
keletkezett, hogy alig lehetett kilátni a peronokra.
Kénytelenek voltunk esőkabátot felvenni, hogy felszálljunk a
vonatra.
A megtett táv 33 km lett, és a 8 óra 50 percből kb. 100 perc
volt az állásidőnk.
Fényképek:
http://indafoto.hu/olah_tamas/20120414_pitvaros_battonya_lok