2011.01.08. Hegyeshalom - Feketeerdő - Halászi - Máriakálnok.

 

Reggel a Dacia nemzetközi gyorsvonattal érkeztünk Hegyeshalomra, és köszönhetően a vonat kb. fél órás késésének, végül 08:26-kor indulhattunk el.

A nagy ablakokkal bíró katolikus templomot elhagyva érünk a Lajta jobb parti csatornájához, ahol egy nagy kócsag libbent fel, s komótosan tovaszállt, míg

biztonságsnak nem ítélte a tőlünk való távolságot.

Eleinte a jobb parton, majd átkelve egy hídon, a csatorna bal partján folytattuk az utunkat. Hamarosan puskalövésekre lettünk figyelmesek, és a csatornától

elkanyarodva, hamar észre is vettük, a sikeres fácánvadászatról visszaérkező vadászokat.

A Lajta hídjához érve megmértük a folyó szélességét, ami 15 méterre jött ki.

Szerencsénk volt az úttal, mert nem volt saras, és az időre sem panaszkodhattunk, hiszen nem esett az eső és hideg sem volt.

A Lajta bal parti csatornáján is átérve, rákanyarodtunk annak füves gátjára, amiről szép kilátás nyílt a bal oldali fenyvesekre, valamint a csatorna csörgedező

vizére.

Majd 6 km.-t haladtunk, megemlékezve közben az épp e napon Szeged-Algyő-Makó-Szeged 90km-es gáttúrán résztvevőkre.

Már majdnem beértünk Mosonmagyaróvárra, mire találtunk megfelelő szekérutat, ami a temető mögött indult. Végül sikerült elég jól járható utakat találnunk,

amelyek elvezettek a Mosoni Duna partjára.

Itt favágókkal találkoztunk, akik némi instrukcióval láttak el, és megnyugtattak, hogy el tudunk jutni az ott épp egyre sűrűbben benőtt part menti úton,

a Feketeerdei hídig.

A hídon átkelve már a szigetközbe értünk, és Feketeerdőig az aszfalton gyalogoltunk, ahol a Fenyőfa étterembe tértünk be egy órára.

A központból a Szent Márton zarándokutat jelölő, példásan kialakított és felfestett sárga sávval jelölt nyomvonalát követtük.

Kissé megnyújtottuk a lépteinket, mert az étterembe elég hosszan időztünk. Halászi felé egy 5 km. hosszú szinte nyíl egyenes végeláthatatlannak tűnő földúton

lépkedtünk, ami néhol csúszkálásba ment át, mert az enyhe idő ellenére a talaj mentén sok helyen megmaradt a jég.

Halásziban már nem tértünk be a kocsmába sem, mert a nap már nagyon közelített a horizonthoz, és lehetőség szerint világosban akarunk megérkezni.

Kellemes erdei turistautakon haladtunk, és végül a Kálnoki duna hídján áthaladva értünk be Máriakálnokra épp szürkületkor.

Végül 29.7 km. megtétele után, 16.34-kor toppantunk be a szállásunkra, ahol meleg kályha és vacsora is várt minket.

 

2011.01.09. Máriakálnok - Darnózseli - Hédervár - Lipót - Ásványráró

Reggeli alatt Évát, a szállásadónkat rábeszéltük, hogy jöjjön el velünk Darnózseliig, és Nóra rábeszélőkéjének nem tudott ellenállni, így hatan indultunk

neki az útnak reggel 8 órakor.

A Sarlós-Boldogasszony kegykápolnához érve láttuk, hogy a varjúpopuláció megközelíti a Segesden a Széchenyi kastélyban tapasztalt mértéket.

Rövid nézelődés után nekivágtunk a sárga sáv turistajelzésnek, így továbbra is a Szent Márton zarándokút nyomvonalán haladtunk, és a gombatelepnél hagytuk

el a települést.

A gombatelepi hídon átérve, továbbra is viszonylag jól járható utakon haladtunk, majd mielőtt betértünk volna Kimlére, búcsút mondtunk a turistajelzésnek,

és Darnózseli felé vettük az irányt.

Távolról puskalövéseket hallottunk, de mire az erdősávhoz értünk, már elmentek a vadászok és nem is találkoztunk velük.

A fákról viszont az olvadásnak köszönhetően vízcsöppek csepegtek, amelyeket halk recsegés szerű hang társult, ahogy az ágakat ölelő jégpáncél megrepedezett.

Hamarosan elértünk Darnózseli határában, ahol a Nováki csatornát keresztező hídon át érkeztünk a szépen kialakított kerékpárútra, amit a lovasok is használnak,

ezt jól kivehettük a lócitromokból amelyeket kerülgetnünk kellett néha.

A zsidó temetőt megnéztük, ami Éva számára is újdonság volt, majd a következő utcán kimentünk a halastóhoz.

A halastó melletti horgony tanya büfé sajnos vasárnap zárva!!! felirattal fogadott. Itt elbúcsúztunk Évától, majd a tó partján végig sétálva mentünk vissza

a kerékpárúthoz, és azon bementünk a templom melletti kocsmába.

Itt, az információk beszerzési helyén tudtuk meg az ecetes hal receptjét és Laci anyukájának szülőházáról is megtudtuk, hogy annak a helyén tűzoltószertárat

építettek.

Természetesen fel is kerestük a helyet, majd tovább siettünk Hédervár felé.

Útközben nagyon figyeltük a nyolcszegletű kápolnát a ködben, és 190 méterre voltunk tőle, mire kirajzolódott a sziluettje az enyhe ködben.

A Kont-fához kivezető patakparti ösvényen régi piros turistajelzések nyomait találtuk, de az alakjukat már nem lehetett egyértelműen kivenni.

A Hédervári kastély előterében beszélgettünk kicsit a recepcióssal, de megállapítottuk, hogy kevés esélyt adunk annak a lehetőségnek, hogy itt szálljunk

meg valaha is.

A kastély parkjában viszont körbe sétáltunk és megnéztük a kentaur szoborcsoportot is.

Hamarosan megleltük az öreg fát, amelyik a templom mellett állt és már csak egy ága él.

Innen a piros jelzésen indultunk tovább észak felé, majd amikor az jobbra fordult, mi gyors döntést hozva, balra fordultunk, hogy útba ejtsük Lipót települést

is. Hamarosan egy kis tó partjához értünk, aminek már erősen olvadozott a jégpáncélja a tavaszt idéző napsütésben. Lipóton sok időnk nem maradt, hogy megnézzük

a látványosságokat, ugyanis a 16:25-ös buszt el akartuk érni.

Nagy szerencsénkre jól járható dózerúton hagytuk el a települést, és így alkalmunk nyílt a gyors haladásra a lenyugvó nap sugarai közt gyönyörű fénybe öltözött

holtágak és csatornák mellett.

Alig kellett várni a buszmegállóban pár percet és már jött is a busz, amivel épp elértük a Budapestre közlekedő közvetlen gyorsvonatot, ami már bent is

állt, mire a jegyeket megvettük.

A napi megtett táv 28.1 km lett.

 

Fényképek:

http://olahtamas.fw.hu/20110108mariakalnok/20110108mariakalnok.html