! 2008.11.22

Tiszafüred-Poroszló-Sarud-Tiszanána

 

Tiszafüreden, a vonatról leszállva, a sínek mentén gyalogoltunk, a 31-es út felé.

Útközben megnézhettük a bakter sorompókezelési technikáját. A beharangozottnál sokkal jobb időt kaptunk, így vidáman lépkedtünk a sínpár mellett.

A főút mellett néha be-bementünk, a párhuzamos útra, hogy ne az autók között gyalogoljunk.

Kis kitérőt is tettünk, a Kis-Tisza csatornáján épített zsiliphez, amit nyitva találtunk és a víz szintjén látszott a télire alacsonyabbra állított vízszint.

Egy traktor zavarta meg, az idilli képet, amint egy hatalmas, az ártéren összefűrészelt fatörzsekből álló pótkocsit vontatott át, a látszatra nem ilyen

terhelésre tervezett hídon.

Poroszlóra elég hamar elértünk, és nekivágtunk a gátnak. A víz felé nézve, egyre tűntek elő a nyárról ismert helyszínek, de furcsa volt ilyen kihaltan,

és alacsony vízállás mellett elhaladni a büfék mellett. Sarudon bementünk a falu központja felé, ahol szerencsénkre találtunk nyitott füstmentes kocsmát,

és meglepő módon, a falán a védett állatok képei díszelegtek.

Innen már nem mentünk vissza a gátra, hanem a földek között vezető szekérutakon közelítettük meg a szálláshelyünket Tiszanánán. A házinéni finom gulyáslevessel,

káposztával, és palacsintával várt minket, amit sebtében el is pusztítottunk. Kis pihenő után, még átugrottunk a kocsmába, ahol jókedvű társaságot, és

szintén füstmentességet találtunk!

Egész záróráig maradtunk, és jó hangulatban mentünk vissza, a már lassan langyossá melegedett szálláshelyre.

A napi gyaloglati távolság 27 km lett.

 

2008.11. 23

Tiszanána-Kisköre-Tarnaszentmiklós-Heves

Reggel 5:30-ra hivatalosak voltunk a kocsmanyitásra, mivel előző nap, zárásig nem tudtunk minden témát kitárgyalni, no meg a hidegre való tekintettel, egy

kis bemelegítés sem ártott.

Mire a kocsma hivatalosan is kinyitott, mi már neki is vágtunk az utunknak, hogy napfelkeltére elérjük, a Tisza-tó gátját.

Eleinte szép csillagos volt az ég, majd nagyon látványos felhőköltemények alakultak ki pitymallatkor.

A gátra érve, igen hideg széllel kellett szembesülnünk, így a tervezett napfelkelte-fényképezés helyett, behúztuk a nyakunkat, és szapora léptekkel haladtunk

Kisköre felé. A duzzasztóhoz is épp, hogy csak kinéztünk, majd gyorsan elmentünk az első boltig. Sajnos zsömle, a helyi pékség műszaki hibája miatt nem

volt, de azért tudtunk némi elemózsiát beszerezni, amit a szerencsénkre jól fűtött autóbusz váróteremben fogyasztottunk el, míg a csatlakozó túratársak

busza, meg nem érkezett.

Rövid aszfalttaposással jutottunk el a Jászsági csatorna hídjáig, majd a gáton néztünk farkasszemet, immáron négyesben, a fagyos széllel. Jól tudtunk haladni,

és a település irányába vezető szekérút is tempósan fogyott, a lábunk alatt.

Tarnaszentmiklóson betoppantunk az útbaeső kocsmahivatalba, ahol enyhe meleg és masszív füst fogadott.

Ennek ellenére, mivel a hidegnél nincs büdösebb, így is 15 perccel tovább maradtunk, a tervezettnél. Ezután viszont a nyakunkba vettük a lábunkat, hogy

elérjük a fejben kiszámolt, ámbátor csak feltételezett buszjáratot (16:00-órára saccoltuk meg). Természetesen azt is beleszámolva, hogy esetleg maradjon

előtte egy kis idő az ominózus Marci megkeresésére is, hiszen az úticélnak ezúttal Hevest választottuk.

Be is értünk a központba 15:40-re, de az ott megtalált buszmegállóban, csak 17:01-kor induló busz volt feltüntetve. Gondoltuk, sebaj, majd csak agyonütjük

az időt valahogy, és bementünk a legközelebbi kocsmába. Igaz ez is füstös volt kicsit, de lehetett kapni teát!

Megkérdeztük közben a helyi népeket, és kiderült, hogy a központi buszmegálló, az nem is itt van, sőt innen nem is szokott Pestre menni közvetlen busz.

Nekivágtunk tehát a feltűnően néptelen utcáknak, és elindultunk a kocsmárosné által mondott irányba, ahol Marcit megtaláltuk ugyan, de buszmegállóból csak

helyi járatot találtunk.

Nemsokára végül találtunk egy embert az utcán, aki segített pontosítani az állomás helyét.

A napi gyaloglati távolság, így a buszmegállóhoz való eljutással 39 km lett.

 

Képek:

http://fotoalbum.hungarotel.hu/olahtamas2008/4471

 

Információ Óhalászi sorsáról:

 

Óhalászi emlékoszlop

1876 március 24.-én hatalmas árvíz pusztított e területen. Huszonhárom községet és határát öntötte el, 1206 házat döntve romba. Tiszahalászon csupán 3 lakóház maradt épen.

Heves megye főmérnöke leszögezte, hogy TISZAHALÁSZ JELEN HELYÉN MEG NEM HAGYANDÓ !

A vármegyei közgyűlés 1876 Szeptember 27-én letiltotta az építkezéseket.

Mivel a faluban nem mindenki akart kitelepülni, így némi huzavona után 1877 Május 27.-én

meg is született a belügyminisztériumi határozat a falu kitelepítéséről, 1879 év végi határidővel.

1880 Áprilisában aztán amikor már megindult az élet az új faluban, a község azzal a kérelemmel fordult a vármegyéhez,

hogy az új községet Lőrincfalvá-nak nevezzék.

Mivel a faluhelyet Schlauch Lőrinc szatmári püspök, később bíboros engedte át a tiszahalásziaknak, így a vármegyei közgyűlés ennek helyt is adott.

Az új község 1902.-től ismét nevet változtatott és ekkor kapta a ma is használatos elnevezését és lett ÚJLŐRINCFALVA.

A falu szimbólumává vált Életfa-szobor Huber András és Varga Géza szobrászművész alkotása.

Az  Óhalászi emlékoszlopot, a tábla szerint a község kitelepítésének 116. évfordulójára állíttatta a helyi önkormányzat.