46. Kutyás dobókorong

Árkosi József (Aquincum Agility Sportegyesület elnöke, tenyésztő)

A kutyás korongdobás két részre osztható: Szabad stílus (freestyle) - zenére bemutatott egyedi gyakorlat -, és a távolsági verseny. Mindkét ágazatban rendeznek külön- külön is bajnokságokat, de a nemzetközi versenyeken mindkét ágazatban indulnak a versenyzők, és a két eredmény összesítése adja a végeredményt. A versenyeken minden tizenöt hónapos kort betöltött kutya részt vehet. Tüzelő szukák a verseny végén futhatnak. Kizárás terhe mellett tilos a kutyák bántalmazása, fenyítése.

A freestyle egyhelyben űzhető, a kutyától nagy fokú attraktivitást igénylő sport. A felvezető által függőlegesen feldobott, majd leeső korongot úgy kell elkapni a kutyának, hogy közben egy tetszőlegesen kivitelezett, attraktív mozdulatot tegyen. Néhány példa rá. Miután földobta a korongot a gazda, lehajol, a kutya felpattan a hátára, majd onnan elrugaszkodva kapja el a visszahulló korongot. Hídba is lemehet a gazda, a kutya pedig fölötte átugorva szerzi meg azt. A kutya több apport-tárgyat is képes úgy begyűjteni a szájába, hogy az egyik mellé megfogja a másikat. Ehhez persze a korongot is megfelelő ritmusban kell egymásután feldobni. Ez a sport a látványosságra épül és annak megfelelően értékelődik. A párosok csak egy gyakorlatot mutathatnak be, a versenybírók pontozásos értékelése szubjektív.

Szabályzat:

a./ A párosok maximum 90 másodpercet tölthetnek a pályán, a gyakorlatnak legalább 60 másodperc hosszúnak kell lennie. Az időszámláló abban a pillanatban indul, mikor a korong először a levegőbe repül, vagy a kutya, esetleg a gazda először mozdul el a talajtól. A visszaszámlálás során időközönként jelzik a még hátralévő időt: 60 másodpercnél, 30 másodpercnél, 10 másodpercnél és az idő lejártakor.

b./ Ha a résztvevő saját zenét hoz, köteles azt a verseny előtt bemutatni a rendezőségnek. A zenét CD-n vagy kazettán, a versenyző nevével megjelölve kell leadni, a kívánt zeneszám kezdetére állítva vagy azt pontosan megjelölve. A freestyle családi szórakozás is, így a választás során kerülni kell az olyan zenét, mely alkalmatlan arra, hogy egy egész család élvezze.

c./ Felszerelés: maximum 5 db dobókorong.

d./ A bírók érvénytelennek tekintik azokat a gyakorlati elemeket, melyek nem tartalmazzák a frisbee eldobását (kivéve a gurítást). Ha a versenyző egyenesen a kutyának dobja a korongot, erre az elemre nem kaphat pontot.

2. Pontozási rendszer:

Az egyes elemekre 1-10 pont adható fél pontonként számolva, az alábbi négy kategóriában:

1. Összbenyomás: A gyakorlat folyamatossága, szórakoztató volta, érdekes koreográfiával és jó eszközkezeléssel.

2. Atletikusság: A kutya rugalmassága és aktivitása a gyakorlat végrehajtása közben, sebessége, ugrásainak könnyedsége és magassága (utóbbiak természetesen a kutya méretéhez viszonyítva).

3. Látványosság: Újszerű, egyedi trükkök és mozgásformák sikeres végrehajtása, többek közt a korong elkapása közben bemutatott forgások. Ha a páros teljesen új, ismeretlen mozgásformát mutat be, vagy ha egy már ismert elemet újszerűen old meg, megkapja a kategóriában elérhető legmagasabb pontszámot.

4. Végrehajtás: A gyakorlatsor minél kevesebb hibával való bemutatása.

A frisbee mindenki által jól ismert játék. Akár többen is játszhatják. A műanyagból készült lapos korongot egy jól irányzott csuklómozdulattal a partner felé kell röpíteni. A korong kiképzése miatt annak aerodinamikája lehetővé teszi, hogy a játékszer egy adott táv után a levegőben megálljon, ott egyhelyben pörögjön, míg le nem esik. A korongdobásban rejlő lehetőséget a kutyatartók is hamar felismerték. Ezt a játékot a gazda-kutya párosra az amerikaiak adaptálták. Az 1990-es évektől pedig már világbajnokságot is rendeznek belőle.

A frisbee olyan sport, amely a gazdától és a kutyától egyaránt ügyességet és gyorsaságot igényel, és az pontszerzésre irányul.

Mitől verseny a dobókorong sport, hiszen a kutyák nagy része magától is visszahozza az eldobott apporttárgyat? A verseny egy speciális alakú-, méretű és egyenletes szélességű sávokra felosztott pályán zajlik. A terület trapéz alakú. A versenyző a pálya hosszabb alapvonala előtt helyezkedik el. A játékterület öt egyenlő szélességű, de egyre csökkenő hosszúságú sávokból áll, melyek más és más színnel vannak jelölve. Az öt sáv egyenkénti hosszúsága nyolc-nyolc méter, a pálya hossza ezért negyven méter – kézilabdapálya hosszúságú –, legalábbis Magyarországon.

A verseny lényege: az alapvonal előtt álló gazda eldobja a frisbee-t, azt a pálya adott pontján birtokba veszi a kutya, majd visszaviszi gazdájának, aki újra eldobja. Ez a játszadozás egy percig tart. Ám nem mindegy, hogy az milyen eredménnyel zárul. A korongot eldobó személynek meghatározó szerepe van benne. A dobókorongot úgy célszerű elrepítenie, hogy az a tőle legtávolabb eső sáv közepe felett térjen át lebegő mozgásra, méghozzá a kutya számára olyan magasságban, hogy azt egy kisebb szökelléssel könnyen le tudja halászni.

A korong első elröpítésekor a pálya bármelyik pontján tartózkodhat a kutya. Az elkapott koronggal villámgyorsan visszaszalad gazdájához, hogy ő azt minél gyorsabban újra eldobhassa. A kutyás dobókorong sportnak van egy olyan változata is, ahol a pontszerzés több koronggal folyik. A kutyának ekkor nem kell feltétlenül kézbe adni a frisbee-t, elég, ha azt az előírásoknak megfelelő távolságban ejti gazdája elé. Ily módon a ritmus még pörgősebbé válik.

A távolsági korongdobást a következőképpen érdemes megszerettetni, gyakoroltatni a kutyával. A korongot eleinte csak közelre és kis intenzitású pörgetéssel szabad eldobni. Eleinte a földre hullott korongot fogja elkapni a kutya, de hamar rá lehet venni őt a levegőben úszó tárgy begyűjtésére is. Amikor a kutya már érti a játék lényegét, lehet növelni a dobáshosszt és a pörgés erejét is. A gazdának érdemes bemérni a maximális pontszerzésre legideálisabbnak távnak adódó harmincöt métert. A korongröpítés röviden meghúzott, szögletes csuklómozdulatát ehhez kell optimalizálnia. Az ilyen technikával kidobott frisbee rendkívül gyorsan pörög, ezáltal viszont lassan halad. A gyakorlat leglátványosabb része, amikor a forgó tárgy után felugrik a kutya: a levegőben pördül egyet a tengelye körül.

Szabályzat:

Két osztályra tagolódik: Mini, 40 cm marmagasságig, Maxi: 40 cm marmagasság felett.

A versenyzőknek egy korong áll rendelkezésükre: ezzel kell 60 másodperc alatt minél több pontot gyűjteniük. Ha a futam alatt a versenyző úgy találja, hogy az eszköz nem biztonságos (törött vagy repedt), jelezheti a bírónak, aki alapos vizsgálat után kicserélheti: erre az időre a stoppert természetesen leállítják. A visszaszámlálás során időközönként jelzik a még hátralévő időt: 30 másodpercnél, 10 másodpercnél és az idő lejártakor.

1./ A gyakorlat tényleges megkezdése előtt a versenyző két próbadobást végezhet (tetszőlegesen kutyával vagy anélkül) a pálya felmérésére.

2./ Az időmérő beindítása előtt a versenyző kutyájával a dobóvonal mögött helyezkedik el. Ha felkészültek, a vonalbíró kézfelemeléssel jelez. Ekkor adják ki a startjelet, és ezzel egy időben indul az időmérő is. A versenyző elkezdhet dobni, illetve a kutyának utasításokat adni.

3./ A versenyzőnek a korong eldobásakor a dobóvonal mögött kell tartózkodnia, egyébként szabadon mozoghat. A dobás érvénytelen, ha a versenyző dobás közben lábával érinti vagy átlépi a dobóvonalat. Ha a korong a levegőben van, amikor az idő lejártát jelzik, az adott dobás érvényesnek számít.

4. Pontozás: A pontozás aszerint történik, hogy a kutya a korong elkapása után melyik zónába érkezik négy lábbal. Ha mancsaival több zónát is érint, akkor a dobóvonalhoz közelebbi számít érvényesnek. Ha a kutya a pályán belülről ugrik el, de azon kívül ér földet, az elugrás helye szerinti pontot kapja, de csak abban az esetben, ha a korongot a levegőben kapta el.

A pontozás az alábbi táblázat alapján zajlik:

1. zóna (0-8 m) 0 pont

2. zóna (8-16 m) 1 pont

3. zóna (16-24 m) 2 pont

4. zóna (24-32 m) 3 pont

Végzóna(32-40 m) 5 pont

A zónáért járó ponton felül plusz fél pont adható minden olyan dobásért, amelynél a kutya sikeresen elkapva a korongot, mind a négy mancsával ugyanabba a zónába érkezik, ahonnan elugrott.

Ha holtverseny alakul ki az első, második vagy harmadik helyen, a verseny végeredményét a következő módszerekkel lehet eldönteni:

–Mindenki egyet dob, és az a győztes, akinek a kutyája magasabb pontszámot ér el.

–Ha az állás ezután is döntetlen, addig kell az úgynevezett hirtelen halál-módszert folytatni, míg az egyikük magasabb pontszámot ér el, mint a másik. A rendezőség engedélyezhet közben pihenőt a kutyáknak, ha szükségessé válik.