25.
ÚTTÖRŐ, MAJD GYERMEKVASÚT – több mint tíz év (2020)
Ötletként felvetődött bennem,
hangmontázst kellene készíteni a Gyermekvasútról. Felkerekedtem, de a
nosztalgiajáraton készített felvétel ellenére nem lett belőle semmi sem. Talán
nem véletlenül. Utána hosszabb ideig – a kazánvizsga hiánya miatt – nem
közlekedhetett a gőzös. Eközben teljesen
megújult az általam használt hangtechnika. Telt-múlt az idő. Amikor a rádióból
hírét vettem a vasparipa üzemképessé válásának, már indultam is. A világ
leghosszabb Gyermekvasútját gőzös és dieselvontatásban is, számtalan külső és
belső felvételen megörökítettem. Megteremtettem a lehetőséget, hogy régi,
közelmúltbeli és jelenlegi szolgálattevőkkel egy romkocsma próbatermében
mikrofon előtt megidézzük az emlékeket. Az adatgyűjtés során kezemre játszott a
szerencse, mert érdekes vasúti felvételeket rögzíthettem, és a hét nyilatkozó
összességében kereket alkotott.
Időigényes
munka várt rám, mert nem látásom okán egy sávban végeztem az ezúttal bonyolult
hangszerkesztést. Az egybemásolások helyét fejben pontosan ki kellett számolni,
de egyben figyelembe kellett venni a hangfájlok természetét is. A hangerő
beállítás is sok újrázást kívánt. Az egészet egy-két nap alatt össze lehetett
volna hozni látva, így hetekbe tellett. Hatalmas élményt jelentett a felvételek
összefésülése. A végeredménnyel maximálisan elégedett vagyok. A felvétel teljes hossza másodperc pontossággal
megegyezik a gyermekvasút menetidejével. Útközben a legidősebb
szolgálattevőtől kezdve, befejezve a legfiatalabbal, megérkezünk a Széchenyi-hegyi
végállomásra. Igen ám, de itt nem ér véget a nosztalgiázás. A kész anyagot
élőben mutattam be a Szimpla romkocsmában. A neten is követhető eseményre
eljöttek a barátok, de az úttörő és gyermekvasút részéről senki sem. Ettől az
örömbe nem vegyült üröm.