25. ÚTTÖRŐ MAJD GYERMEKVASÚT — több, mint tíz év (2020.)

Ötletként felvetődött bennem, hangmontázst kellene készíteni a Gyermekvasútról. Felkerekedtem, de a nosztalgiajáraton készített felvétel ellenére, nem lett belőle semmi sem. Talán nem véletlenül. Utána hosszabb ideig — a kazánvizsga hiánya miatt — nem közlekedhetett a gőzös. Eközben teljesen megújult az általam használt hangtechnika. Telt-múlt az idő. Amikor a rádióból hírét vettem a vasparipa üzemképessé válásának, már indultam is. A világ leghosszabb Gyermekvasútját gőzös és dieselvontatásban is, számtalan külső és belső felvételen megörökítettem. Megteremtettem a lehetőséget, hogy régi, közelmúltbeli és jelenlegi szolgálattevőkkel egy romkocsma próbatermében mikrofon előtt megidézzük az emlékeket. Az adatgyűjtés során kezemre játszott a szerencse, mert érdekes vasúti felvételeket rögzíthettem, és a hét nyilatkozó összességében kereket alkotott.

Időigényes munka várt rám, mert nem látásom okán, egy sávban végeztem az ezúttal bonyolult hangszerkesztést. Az egybemásolások helyét fejben pontosan ki kellett számolni, de egyben figyelembe kellett venni a hangfájlok természetét is. A hangerő beállítás is sok újrázást kívánt. Az egészet egy-két nap alatt össze lehetett volna hozni látva, így hetekbe tellett. Hatalmas élményt jelentett a felvételek összefésülése. A végeredménnyel maximálisan elégedett vagyok. A felvétel teljes hossza másodperc pontossággal megegyezik a gyermekvasút menetidejével. Útközben a legidősebb szolgálattevőtől kezdve, befejezve a legfiatalabbal, megérkezünk a Széchenyi hegyi végállomásra. Igen ám, de itt nem ér véget a nosztalgiázás. A kész anyagot élőben bemutattam a Szimpla romkocsmában. A neten is követhető eseményre eljöttek a barátok, de az úttörő és gyermekvasút részéről senki sem. Ettől az örömbe nem vegyült üröm.