25. ÚTTÖRŐ MAJD
GYERMEKVASÚT — több, mint tíz év (2020.)
Ötletként
felvetődött bennem, hangmontázst kellene készíteni a Gyermekvasútról.
Felkerekedtem, de a nosztalgiajáraton készített felvétel ellenére, nem lett
belőle semmi sem. Talán nem véletlenül. Utána hosszabb ideig — a kazánvizsga
hiánya miatt — nem közlekedhetett a gőzös. Eközben teljesen megújult az általam
használt hangtechnika. Telt-múlt az idő. Amikor a rádióból hírét vettem a
vasparipa üzemképessé válásának, már indultam is. A világ leghosszabb
Gyermekvasútját gőzös és dieselvontatásban is, számtalan külső és belső
felvételen megörökítettem. Megteremtettem a lehetőséget, hogy régi,
közelmúltbeli és jelenlegi szolgálattevőkkel egy romkocsma próbatermében mikrofon
előtt megidézzük az emlékeket. Az adatgyűjtés során kezemre játszott a
szerencse, mert érdekes vasúti felvételeket rögzíthettem, és a hét nyilatkozó
összességében kereket alkotott.
Időigényes munka
várt rám, mert nem látásom okán, egy sávban végeztem az ezúttal bonyolult
hangszerkesztést. Az egybemásolások helyét fejben pontosan ki kellett számolni,
de egyben figyelembe kellett venni a hangfájlok természetét is. A hangerő
beállítás is sok újrázást kívánt. Az egészet egy-két nap alatt össze lehetett
volna hozni látva, így hetekbe tellett. Hatalmas élményt jelentett a felvételek
összefésülése. A végeredménnyel maximálisan elégedett vagyok. A felvétel teljes
hossza másodperc pontossággal megegyezik a gyermekvasút menetidejével. Útközben
a legidősebb szolgálattevőtől kezdve, befejezve a legfiatalabbal, megérkezünk a
Széchenyi hegyi végállomásra. Igen ám, de itt nem ér véget a nosztalgiázás. A
kész anyagot élőben bemutattam a Szimpla romkocsmában. A neten is követhető
eseményre eljöttek a barátok, de az úttörő és gyermekvasút részéről senki sem.
Ettől az örömbe nem vegyült üröm.