: UTOLSÓ ESÉLY — ígéret (2005)
Az 1990-es évek közepe táján, a Nyugati pályaudvar
egyik külső vágányánál még találkozhattam a szénnel fűtött 424-es
gőzmozdonnyal. Hétvégéken nosztalgiaszerelvényt közlekedtetett, a főváros és
Szob között. Orromat megcsapta az imádott füstillat, fülembe belekúszott a gőz
sistergő hangja: úgy éreztem magam, mint gyerekként a 60-as években
a Keletiben, vonatra szállás előtt.
Az évezredforduló után, szemüveges barátommal
kiegészülve, már mikrofonostól indultunk a gőzös után. A váci szakasz egyik
megállójának peronján várakoztunk. A távolban feltűnt a pöfékelő csoda, ám
ahogy elhaladt előttem, mesebeli hangjára nem ismerhettem rá, mert a kazánt
pakurával fűtötték. Később ellátogattunk a Vasúttörténeti parkba, ahol
megtudtam: az utolsó két 424-es egyikét, a gazdaságosság miatt átalakították
pakura fűtésűre, a másik mozdonyt meghagyták eredeti állapotában. Ez még
rendjén is lett volna a részemről, csak, hogy a kazán műszaki vizsgájára nem
volt fedezet. Azóta eltelt több mint tíz év, és az ország egyetlen egy
szénfűtéses 424-es gőzmozdonya továbbra is tetszhalálát szenvedi. Az egyik
Vasúttörténeti parkbeli látogatás alkalmával, az ott dolgozó egyik csupa szív
fiatalembernek megígértem, amennyiben a lottón telitalálatos nyereményem lesz,
állom a kazánfelújítás számláját.
Nem ütöttem meg a főnyereményt azóta
sem, de a szénfűtéses 424-est időközben felújították!