Vidám napot / száz milliárd forint...,

Ennyibe fog kerülni az Árpád-híd pesti hídfőjénél pár év alatt felépülő városközpont. Aki nincs képben a helyről, annak érdemes az Árpád-híd tövében tavaly még létezett Volán pályaudvar helyére gondolni. Emlékeimet felidézve cirka ötven évvel tudok visszamenni az időben, hogy a környék városképi múltját némileg felidézzem.

A II. világháború után épült meg a kétszer egysávos Árpád-híd, ami a közel egy km-s hosszúságával az ország leghosszabb hídja volt akkoriban. Itt zötykölődött a 33-as villamos: ellentétben az 1-es villamossal, volt megállója a Margitszigetnél. A Váci út teljes hosszában — még a Külső Váci utat is ideértve — gyártelepek, üzemek sorakoztak. Ha a Váci út és a Róbert Károly krt. találkozási pontjára állunk, szembe a Budai hegyekkel, akkor a bal oldalra kell koncentrálni a továbbiakban.

A hídról a Váci útra levezető gyalogjárda nem szabályos negyed körívben kanyarodott le. A főútvonalon egy buszmegálló volt itt kitáblázva, ahol a 43-as csuklós járat állt meg. Havas teleken, innen lehetett szánkózni, mert egy enyhén meredek lejtő ereszkedett a fél kilométerre lévő Duna irányába. A lejtő elhanyagolt aljában a későbbiekben épült fel a Szikra lapnyomda. Kissé távolabb — párhuzamosan a Váci úttal — egy iparvágány nyújtózkodott — Vizafogó vasútállomás központtal — ami a hetvenes évek elején tömve volt a beolvasztásra várakozó hazai, forgalomból végleg kivont gőzmozdonyokkal (1968-tól hazánkban megszűnt a gőzvontatás). Kár érte, hogy ezekből a még lélekkel rendelkező vasparipa csodákból alig maradt meg hírmondónak néhány karbantartott példány. A télen szánkópálya mellett balra egy vastelep üzemelt, attól balra — a mellékutca túloldalán — a „Hét ház” észak felé néző oldala szürkéllett (még ma is áll a már felújított, százévesnél is idősebb épülettömb).

A 3-as metró építésével — 1984-ben adták át az Árpád-hídig — a környék kezdett átalakulni. a Vörösvári útról ide költözött a Volán pályaudvar, ahonnét járatok indultak: Dunakanyar, Dobogókő, Esztergom, Vác, és a börzsönyi települések irányába. Pár évvel ezelőtt a pesti oldalon haladó járatokat kiszervezték innen (Városkapu). A terület letarolva, új közművekkel kiépítve várja az építkezés kezdetét.

A három hetvenöt méter magas toronyépületekben irodák lesznek, a legfelső szinten néhány lakás. Egy bevásárlóközpont is helyet kap itt, alatta hatalmas mélygarázzsal. Régóta nincs meg a szánkóm, ezért vele nem csusszanhatok le a földalatti parkolóba a majdani nagybevásárlás előtt...