197.
SZAKMAI ÚT – osztálykirándulás (2002)
Több mint kétszáz osztályban jártunk
öntevékenyen a vakvezetővel, hogy a tanuló ifjúság spontán feltett kérdéseire
adott válaszok által képbe kerülhessenek a nem látó élethelyzettel, és a
vakvezető tudásával. Úgy gondolom, a gyerekektől a pedagóguson és a vakvezetőn
át egészen magamig bezárólag, mindegyikőnknek hasznára váltak ezek a tanórányi
szellemi együttlétek.
Egy-egy napra
négy-öt tanórát vállaltam be – az ötödik óra
végére szellemileg elfáradtam. Akadt olyan osztály, ahol a matektanár
osztályfőnök elmondása szerint a gyerekek előzetesen megkérték őt, hogy a
kérdéseiket ő tegye fel. A katolikus iskolában az első padban felálló lány
tüntetőleg kijelentette, hogy ő nem vallásos, az első óra előtt nem szokott imádkozni,
és az istenhit felől kérdezett. Mivel engem az iskolába a hittantanár hívott meg – aki jelen volt a teremben –,
ezért kicentizett módon adtam tudtára a nem vallásosságomat. Mivel az óra
kezdetén bármilyen kérdés feltevésére feljogosítottam a gyerekeket, ezért az
egyik osztályban akadt két olyan túlkoros fiú, akik a szexualitásra vonatkozó
erőltetett kérdéseikkel bombáztak. Egy-két kérdésüket türelmesen megválaszoltam,
utána finoman a helyükre tettem őket. Az egyik osztályban elmondtam, hogy a
barátságomat úgy jelzem Kicsinek, hogy a háztartási kekszet olykor kiveheti a
számból. Erre aztán beindultak a gyerekek, hogy mutassam meg. Megtörtént. Az
egyik kisfiú megkérdezte tőlem, hogy megpróbálhatná-e ő is? Kezébe nyomtam egy
kekszet. Nagy izgatottan odaguggolt a kutya elé, aki hopp, és már az ő szájában
volt a falat: a kisfiú nagyon boldog volt, osztálytársai ujjongva megtapsolták.
Emlékezetem
szerint egy vagy két alkalommal fordult elő, hogy a feltett kérdésre nem volt
meg a válasz:
– Kinek jobb,
aki nem látva született, vagy aki látva?
Leforrázva
álltam. Fejem kongott az ürességtől. Beletelt talán egy perc is, mikor éreztem,
valamit mondani kellene:
– A választ nem
tudom még, de hamarosan meg lesz!
Aki most úgy
gondolja, hogy eközben eszeveszetten gondolkodtam a kérdésre adandó válaszon,
azt ki kell ábrándítanom. A fejem továbbra is teljesen üres volt, de éreztem, valahol valami észrevétlenül munkálkodik bennem.
Továbbra is némán álltam a pisszenés nélkül várakozó gyereksereg előtt,
amikor magamat olyanképpen kezdtem érezni, mint-ha az üres üveg érezné azt,
ahogyan szép lassan feltöltődik vízzel. Ezzel az érzéssel lett tudtomra adva a
tudattalan által, hogy a feltett kérdésre adandó választ betöltötte a
szürkeállományba:
– A kérdés
rossz, mert annak alapján nem lehet megválaszolni. Annak jobb, aki a nem
látásból fakadó hátrányokat minél nagyobb mértékben képes kiküszöbölni – erre a
kérdésre addig nem fogalmaztam meg a saját válaszomat.