197. SZAKMAI ÚT —
osztálykirándulás (2002.)
Több,
mint kétszáz osztályban
jártunk öntevékenyen a vakvezetővel, hogy a tanuló ifjúság spontán feltett
kérdéseire adott válaszok által képbe kerülhessenek, a nem látó élethelyzettel,
és a vakvezető tudásával. Úgy gondolom, a gyerekektől a pedagóguson és a
vakvezetőn át egészen magamig bezárólag, mindegyikőnknek hasznára váltak ezek a
tanórányi szellemi együttlétek.
Egy-egy napra
négy-öt tanórát vállaltam be — az ötödik óra végére szellemileg elfáradtam.
Akadt olyan osztály, ahol a matektanár osztályfőnök elmondása szerint, a
gyerekek előzetesen megkérték őt, hogy a kérdéseiket ő tegye fel. A katolikus
iskolában az első padban felálló lány tüntetőleg kijelentette, hogy ő nem
vallásos, az első óra előtt nem szokott imádkozni és az istenhit felöl
kérdezett. Mivel engem az iskolába a hittantanár hívott meg — aki jelen volt a
teremben — ezért kicentizett módon adtam tudtára a nem vallásosságomat. Mivel
az óra kezdetén bármilyen kérdés feltevésére feljogosítottam a gyerekeket,
ezért az egyik osztályban akadt két olyan túlkoros fiú, akik a szexualitásra
vonatkozó erőltetett kérdéseikkel bombáztak. Egy-két kérdésüket türelmesen
megválaszoltam, utána finoman a helyükre tettem őket. Az egyik osztályban
elmondtam, hogy a barátságomat úgy jelzem Kicsinek, hogy a háztartási kekszet
olykor kiveheti a számból. Erre aztán beindultak a gyerekek, hogy mutassam meg.
Megtörtént. Az egyik kisfiú megkérdezte tőlem, hogy megpróbálhatná-e ő is?
Kezébe nyomtam egy kekszet. Nagy izgatottan odaguggolt a kutya elé, aki hopp,
és már az ő szájában volt a falat: a kisfiú nagyon boldog volt, osztálytársai
ujjongva megtapsolták.
Emlékezetem szerint,
egy vagy két alkalommal fordult elő, hogy a feltett kérdésre nem volt meg a
válasz:
— kinek jobb, aki
nem látva született, vagy aki látva?
Leforrázva álltam.
Fejem kongott az ürességtől. Beletelt talán egy perc is, mikor éreztem, valamit
mondani kellene:
—
A
választ nem tudom még, de hamarosan meg lesz!
Aki most úgy
gondolja, hogy eközben eszeveszetten gondolkodtam a kérdésre adandó válaszon,
azt ki kell ábrándítanom. A fejem továbbra is teljesen üres volt, de éreztem,
valahol valami észrevétlenül munkálkodik bennem. Továbbra is némán álltam a
pisszenés nélkül várakozó gyereksereg előtt, amikor magamat olyanképpen kezdtem
érezni, mintha az üres üveg érezné azt, ahogyan szép lassan feltöltődik vízzel.
Ezzel az érzéssel lett tudtomra adva a tudattalan által, hogy a feltett
kérdésre adandó választ betöltötte a szürkeállományba:
—
A kérdés
rossz, mert annak alapján nem lehet megválaszolni. Annak jobb, aki a nem
látásból fakadó hátrányokat minél nagyobb mértékben képes kiküszöbölni — erre a
kérdésre addig nem fogalmaztam meg a saját válaszomat.