159.
MUNKA DIVATJA – farmer (1973)
A középiskolát végezve az első három
tanévzárót követő nyáron diákmunkát vállaltam. Magasztos cél lebegett a szemem
előtt, márkás farmernadrágra kell a lóvé. Ezekben az években kezdődött el az
élettapasztalat gyűjtése.
Első alkalommal
édesanyám munkahelyére terelődtem be, az AFIT Lehel utcai telephelyére. A
műhelyben egy középkorú hölgy keze alá kerültem. Senkire nem akartam szégyent
hozni lébecolással, kerestem a munkát. Más dologra is rálátásom nyílt. A műhelyben dolgozgatott egy pohos fazon is, aki
afféle tréfamesterként is üzemelt. Csalafinta módon előadta közvetlenül
a lottó számsorsolás után, hogy az ötös lottón úgy lett négyese, hogy az utolsónak
kihúzott szám az övénél csak eggyel van mellette – a kitöltetlen szelvényen a
számsorsolás alatt stikában ikszelte be a számokat – ezt valaki észrevette.
Pechesnek előadott sikeréhez nyájasan gratulált a rászedett főnök is. Velem is
packázott a hájpacni. Kanyarfúróért és fúrózsírért küldött át egy másik
csarnokba. Az ott dolgozó fiatal szaki pipás lett, és méltóképpen viszonozta a
rajtam esett sérelmet. Még egy emlék innen. A H0-s modellvasutamhoz világítás
céljára hulladékanyagból, saját felbuzdulásból alumíniumvázat készített az
egyik szaki. Örömmel indultam hazafelé, de a portás lekapcsolt, és kisebb balhé
lett belőle.
Második
alkalommal Kőbányán, a Műszaki Gumigyárban kötöttem ki. Egetverő feladatom itt
sem volt, de unaloműzés miatt kerestem a fogdmeg melót. Dolgozhattam a zárt
rendszerű homokfúvó gépen apukám keze alatt, annak kültéri változatához
odadughattam az orromat. Innen a legpozitívabb emlékem a forró présen
elkészített, celofánba csomagolt sütnivaló lángolt kolbász fenséges íze.
Harmadik
alkalommal, néhány osztálytárssal együtt, a Fővárosi Ásványvíz és Jégipari Vállalat
margitszigeti egységébe állhattam be szünidős melósnak. Ez aztán egy valóban pazar
hely volt. Néhány naptól eltekintve, amikor az üzemcsarnokban az automata
gépsor mellett kellett robotolni, a szabad ég alatt dolgozhattunk. Feladatunk a
göngyöleggel visszaérkező teherautók rakományának görgős szerkezetre való
ráhelyezése volt, melyet egy nyíláson át kézi erővel az üzemcsarnokba kellett
betolni. Előfordult az egyik hétfői napon, hogy délig semmittevéssel múlattuk
az időt, mert csak akkor érkezett vissza az első göngyöleggel megrakott fuvar.
A délutános műszak idején a budai hegyek mögött lebukó nap hangulata egyenesen
fenséges volt.
Bármennyi
kólát, narancslét vagy ásványvizet megihattunk. A kitétel csupán annyi volt, hogy
teli üveget csak a raktárablak előtt lévő számlálónál volt szabad levenni a
szállítósorról. A kólaszirupot fémdobozokban kapta a cég. Bizton állítom, az
akkor gyártott Pepsi a mainál nagyságrendekkel jobb minőségű volt.