93.
MEGELEVENEDŐ NÉPMESÉK – mesébe illő történet (2008)
Mióta kedvenc időtöltésemmé vált a
hangrögzítés, a fejemben ott motoszkált a „mese hangillusztrációval” ötlet. A
magam okán magától értetődő volt, hogy ha ott tartok a történetben, a meséket
nem látó gyerekek fogják felolvasni. Tudatosan meseolvasásra adtam a fejemet. A
kiválogatásban első számú szempont volt, hogy a mesét minél gazdagabban
lehessen illusztrálni. A százharminc mese előbb húszra szűkült, legvégül
négyre. A négyből mégis öt lett, mert a CD időhosszát ki akartam tölteni. A
következő feladat a mesékhez tartozó hangillusztrációk kidolgozása volt.
Látszólag egyszerű a feladat, ám csak látszólag, mert olyan hangokhoz is
kellett gyakorlati ötletet párosítani, mint pl. a kis gömböc
faló és guruló hangja, vagy a kútba beledobott királylány hang. Mindegyik népmeséhez számozott sorrendben
meghatároztam az illusztráció munkanevét és leírását. Az országot hárman vettük
a nyakunkba, lelkesen. A siker érdekében a fél országot beautóztuk: gyakran
több napos csillagtúra alkalmával kerítettünk sort a felvételekre. Több ízben
szerepjátékra került sor. A sokrétű kihívás, a legváltozatosabb helyszínek és a
trükkös megoldások sora mindannyiunk örömére szolgált: élethosszig tartóak
lettek ezek a kitartással és odaadással megszerzett élmények.
A Vakok Általános
Iskolája igazgatónőjénél kérésemmel meghallgatásra találtam. Két felsős lányt
ajánlottak a figyelmembe. A próbaolvasás eredményesen zárult. A harmadik lányt
– gimnazista – többé-kevésbé személyesen ismertem.
A felolvasott
mesék hangaláfestése igazi kihívást jelentett számomra. Nem látva nem egyszerű
feladat egy időben, mondjuk három felvételt mixelni: egy hangsávban kell a
teljes munkát elvégezni. A hangarányoknak a mese teljes egészében stimmelnie
kell. Egy mentést követően felismert hiba után az egészet elölről lehet
kezdeni. A végeredmény maga volt a megelevenedő csoda. Ezek után lehetőségem
nyílt a zsebembe mélyen belenyúlni. A kész lemezből a lakásomon
két számítógépen hétszáz példányt másoltam. Belőle több mint százat kaptak a
Vakok Általános Iskolája tanulói, ötszázat a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár
hálózata és a Könyvtárellátó hálózata.
Néhány nem
létező kulisszatitok a hangillusztrációk kapcsán: