: KIKÖLTÖZTETÉS — a nép nevében (2015.)

A magyar közrádióban a Déli krónikát megelőzően, a hazai templomok történeti ismertetése mellett a templomtoronyban lévő harangok bemutatása is megtörténik, a helyszínen rögzített hangfelvétellel színesítve. Ezekből a híradásokból tudhatom, hogy a harangok a toronyban laknak. Bár a konduló alkalmatosság tárgy, mégis személy alakban nevesítik. Létezik lélekharang is, de ezek kisebb méretű öntvények.

A kádári években alig épülhetett templom az országban. A lakótelep helyén — ahol jelenleg is lakom — az 1960-as évek előtt, egy aprócska kápolna kandikált ki a gaztengerből. Több mint húsz évvel később, helyette kárpótlásnak, a kápolna egykori helyének közelében, egy nagyobb méretű templomot építtetett az állam, melyet 1984-ben átadtak a katolikus egyháznak. Angyalföldön vagyunk, sík terep. A templom furcsasága, hogy az utcáról vagy tizenöt lépcsőfok megmászása után lehet a szentéjbe lépni. A paplak a földszinten lett kialakítva. Teljesítményhez kötött hitélet?

A templom előtt, a kéregvasútnak megépített hármas metró utolsó szakaszát, a templom átadása után pár évvel később megnyitották az utazóközönség számára. Az évek teltek-múltak. Azóta volt, pénzügyi világválság, látványos hazai pénzkezelői összeomlás, devizahitel csőd — politikai szándékú utóhatással. Sokan fizetésképtelenné váltak. A bankkölcsönből megvásárolt ingatlanokból többeket kilakoltattak.

A lakókörnyezetemben tanúja lehettem egy utcára történő látványos kilakoltatásnak. A harangoknak el kellett hagyniuk a magasságos templomtornyot. Utcára kerültek. Helyzetük mégsem annyira siralmas, mint a kölcsönüket fizetni nem képes emberek hányattatása, mert isten házának felújítása után, visszakerülhetnek régi helyükre. A templomtestbe beépített liftnek köszönhetően,a jövőben sem a tiszteletes úrnak sem a híveknek, nem kell lépcsőt mászni. Kiemelt napokon, jó, ha tucatnyian egybegyűlnek. A templom fűtést is kapott, a leghidegebb időszakban a bejárati ajtót nem tárják szélesre, az utcán fagyoskodók előtt. Igaz, hét végi zsibvásárról nincs tudomásom.

Időközben a hármas metró itteni szakasza is erősen rászolgál a teljes körű rekonstrukcióra. Hétköznaponként fél millió ember utazik ezen a vonalon. A felújítás egyre tolódik. Bár a munkálatok megkezdésekor az utazóközönséget innen is kiteszik az utcára, de ezt mi nem fogjuk bánni. Mindenesetre, érdekes a számomra, hogy egy alig kihasználtnak tekinthető templom, és egy jelentős forgalmat lebonyolító tömegközlekedési alrendszer lerobbanása, közel azonos időintervallumot ölel fel.