: KIKÖLTÖZTETÉS — a nép nevében (2015)
A magyar közrádióban a Déli krónikát megelőzően, a
hazai templomok történeti ismertetése után, a templomtoronyban lévő harangok
története következik, a helyszínen rögzített hangfelvétellel alátámasztva.
Ezekből a híradásokból tudhatom, hogy a harangok a toronyban laknak. Bár a
konduló alkalmatosság mégis csak tárgy, ennek ellenére személy alakban
nevesítik. Létezik lélekharang is, de ezek kisebb méretű öntvények.
A kádári években alig épülhetett templom az országban.
A lakótelep helyén — ahol jelenleg is lakom — az 1960-as évek előtt aprócska
kápolna állt. Az építkezésnek útjában állt, lebontották. A helyette megépített
templomot 1984-ben adták át az egyháznak. Angyalföldön vagyunk, sík terepen.
Isten házának furcsasága, hogy az utcáról vagy 15 lépcsőfok után lehet a
szentélybe belépni. A paplak a földszinten lett kialakítva.
A templom előtt, a kéregvasútnak megépített hármas
metró utolsó szakaszát, a templom átadását követően pár évvel később,
megnyitották az utazóközönség számára. Teltek-múltak az évek. Azóta volt,
pénzügyi világválság, látványos hazai pénzkezelői összeomlás, devizahitel csőd.
Sokan váltak fizetésképtelenné. A bankkölcsönből megvásárolt ingatlanokból
többeket kilakoltattak.
A lakókörnyezetemben tanúja lehettem egy utcára
történő látványos kilakoltatásnak. Az isten dicsőségét továbbrepítő
harangoknak, el kellett hagyniuk a magasságos templomtornyot. Utcára kerültek.
Helyzetük mégsem vált annyira siralmassá, mint a kölcsönüket fizetni nem képes
embereké, mert a felújítás után visszakerülhetnek régi lakóhelyükre
. A templomtestbe beépített liftnek köszönhetően,a jövőben sem a tiszteletes úrnak, sem a híveknek, nem kell
feltétlenül lépcsőt mászni. Máskülönben, egyházi szempontból kiemelt napokon,
jó, ha tucatnyian egybegyűlnek. Központi fűtést is kapott a szentély. A
leghidegebb téli időszakban, a bejárati ajtót nem tárják szélesre, az utcán
fagyoskodók előtt. Igaz, hétvégi zsibvásárról nincs tudomásom még.
Időközben a hármas metró itteni szakasza is erősen rászolgál
a teljes körű rekonstrukcióra. Hétköznaponként fél millió ember utazik rajta.
Egyre tolódik a felújítása. Bár a munkálatok megkezdésekor az utazóközönséget
utcára teszik, de ezt mi nem fogjuk bánni. Mindenesetre, érdekes számomra, hogy
egy alig kihasználtnak tekinthető templom, és egy jelentős forgalmat
lebonyolító tömegközlekedési alrendszer lerobbanása, közel azonos
időintervallumot ölel fel.