: KIKÖLTÖZTETÉS — a nép nevében (2015)

A magyar közrádióban a Déli krónikát megelőzően, a hazai templomok történeti ismertetése után, a templomtoronyban lévő harangok története következik, a helyszínen rögzített hangfelvétellel alátámasztva. Ezekből a híradásokból tudhatom, hogy a harangok a toronyban laknak. Bár a konduló alkalmatosság mégis csak tárgy, ennek ellenére személy alakban nevesítik. Létezik lélekharang is, de ezek kisebb méretű öntvények.

A kádári években alig épülhetett templom az országban. A lakótelep helyén — ahol jelenleg is lakom — az 1960-as évek előtt aprócska kápolna állt. Az építkezésnek útjában állt, lebontották. A helyette megépített templomot 1984-ben adták át az egyháznak. Angyalföldön vagyunk, sík terepen. Isten házának furcsasága, hogy az utcáról vagy 15 lépcsőfok után lehet a szentélybe belépni. A paplak a földszinten lett kialakítva.

A templom előtt, a kéregvasútnak megépített hármas metró utolsó szakaszát, a templom átadását követően pár évvel később, megnyitották az utazóközönség számára. Teltek-múltak az évek. Azóta volt, pénzügyi világválság, látványos hazai pénzkezelői összeomlás, devizahitel csőd. Sokan váltak fizetésképtelenné. A bankkölcsönből megvásárolt ingatlanokból többeket kilakoltattak.

A lakókörnyezetemben tanúja lehettem egy utcára történő látványos kilakoltatásnak. Az isten dicsőségét továbbrepítő harangoknak, el kellett hagyniuk a magasságos templomtornyot. Utcára kerültek. Helyzetük mégsem vált annyira siralmassá, mint a kölcsönüket fizetni nem képes embereké, mert a felújítás után visszakerülhetnek régi lakóhelyükre

. A templomtestbe beépített liftnek köszönhetően,a jövőben sem a tiszteletes úrnak, sem a híveknek, nem kell feltétlenül lépcsőt mászni. Máskülönben, egyházi szempontból kiemelt napokon, jó, ha tucatnyian egybegyűlnek. Központi fűtést is kapott a szentély. A leghidegebb téli időszakban, a bejárati ajtót nem tárják szélesre, az utcán fagyoskodók előtt. Igaz, hétvégi zsibvásárról nincs tudomásom még.

Időközben a hármas metró itteni szakasza is erősen rászolgál a teljes körű rekonstrukcióra. Hétköznaponként fél millió ember utazik rajta. Egyre tolódik a felújítása. Bár a munkálatok megkezdésekor az utazóközönséget utcára teszik, de ezt mi nem fogjuk bánni. Mindenesetre, érdekes számomra, hogy egy alig kihasználtnak tekinthető templom, és egy jelentős forgalmat lebonyolító tömegközlekedési alrendszer lerobbanása, közel azonos időintervallumot ölel fel.