Vidám napot / kiköltöztetés...,

Állami objektivitással.

A magyar közrádióban a déli krónikát megelőzően hazai templomok ismertetése mellett, a templomtoronyban lévő harangok bemutatása is megtörténik, hangfelvételről hallhatóan is. Ezekből a híradásokból tudhatom, hogy a harangok a toronyban laknak. Bár a konduló alkalmatosság tárgy, mégis személy alakban nevesítik az egyházak. Létezik lélekharang is, de ezek kisebb méretű öntvények. Ismeretem szerint ezeket nem telepítik a süveg alá. Ugorjunk egyet tovább! A kádári időben alig épülhetett templom az országban. A lakótelep helyén — ahol jelenleg is lakom — az 1960-as évek elejéig egy aprócska kápolna magasodott ki a grund gaztengeréből. Több mint húsz év elteltével — helyette kárpótlásnak — a kápolna helyétől nem távol, egy jelentős méretű templomot építtetett fel az állam, amelyet 1984-ben átadtak a katolikus egyháznak. A furcsaság mindössze az volt benne, hogy a híveknek az utcaszintről vagy tizenöt lépcsőfok megmászása után nyílik lehetősége a szentélybe belépni: a paplak pedig a földszinten kapott helyet. A templom előtt, a főútvonal alatt kéregvasútnak megépített 3-as metró utolsó szakaszát pár évvel később megnyitották az utazóközönség részére.

Az évek teltek-múltak, és mire ezeket a sorokat írom, dátumnak a 2017. év dukál. Azóta volt pénzügyi világválság, meg hazai látványos pénzkezelői összeomlás, vele együtt pedig sokan fizetésképtelenné váltak. Többeket már ki is lakoltattak bank kölcsönből megvásárolt ingatlanjaikból. A lakókörnyezetemben tanúja lehettem egy utcára történő látványos kiköltöztetésnek. A harangoknak el kellett hagyniuk a magasságos templomtornyot. Utcára kerültek. Helyzetük mégsem annyira siralmas, mint a kölcsönüket fizetni nem képes emberek hányattatása, mert isten házának felújítása után — minden valószínűség szerint — visszakerülhetnek régi helyükre.

Időközben a 3-as metró itteni szakasza is erősen rászolgál a teljes körű rekonstrukcióra. Hétköznaponként több száz ezer ember utazik ezen a járaton. A felújítás pedig egyre csak tolódik. Bár a munkálatok megkezdésekor az utazóközönséget innen is kiteszik az utcára, de ezt mi aligha fogjuk bánni. Mindenesetre érdekes számomra, hogy egy alig kihasználtnak mondható templom amortizációs ideje, és egy tömegforgalmat lebonyolító tömegközlekedési alrendszer csutkára lerobbanásának ideje, közel azonos időintervallum meghatározású.