20. Jorgi — Mestia (2023)
Hazánktól nem esik távol a Kaukázus georgiai fővárosa,Mestia,
de a magyar fapados menetrendje pár órás megcsúszás esetén, keresztbe tehet a
gyors eljutásnak. Kutaisziből Mestiába naponta két marsrutka közlekedik (220-242 kilométer).
A buszpályaudvarról 8 óra 30 perckor, és 10 órakor indulnak járatok. A bő 5 órás
gurulás türelmet igényel. Hasonlóképpen alakul a visszaút is, mert a Swanéti
tartomány székhelyéről Kutaiszibe naponta egy járat indul (igény esetén több
egymásutánban), mégpedig 8 órakor. Mindkét út során a járat elhalad a
nemzetközi repülőtér mellett: visszafelé megáll ott. A menetjegyek elővételben
is megválthatók, mely a telítettség miatt erősen ajánlott (40 GEL). Másnap
hajnalban startol a fapados.
Első utunk alkalmával részletesen írtam Kutaisziről, ezért most csak
érintőlegesen róla. Télen nem, de nyáron üzemel a folyópartról a dombra a víz
felett áthaladó, a múltba közlekedő kabinos felvonó. Magaslati végállomása a
szovjet időket idéző vidámpark. Kevésbé érdekes a helyieknek, de tökéletes
nosztalgiázásra az egykori keleti blokk országaiból érkező idősebb
korosztálynak. Viszont új színfoltot jelenthet a nyugatról idekalandozó
fiatalemberek életében. Kéttucatnyian bolyongtunk benne. A város parkjairól is
érdemes megemlékezni. Szemnek tetszetős látványukon túl fontos közösségi tér.
Itt nem csak az otthonról magával hozott széken üldögélő idős asszony érzi jól
magát, hanem a fülükben sárga bilétát viselő kóbor ebek is. Ők nem csak itt
szunyókálhatnak háborítatlanul, hanem a késő esti és hajnali órák között, a
nappal forgalmas főútvonalak közepén is. A lakóépületek egy része vakolatlan,
amely elsősorban a szegénységre vezethető vissza. A kitörött ablaküveget
gyakran farostlemezzel pótolják, melyről a Kőleves című magyar népmese jutott
eszembe. Mindezek fényében figyelemre méltó, a környezet tisztasága. Szállásunk
a főtér közelében, mellékutcában várt ránk. A jóformán autómentes környezetben
a helyi apróságok és kiskamaszok együtt bandáztak. 22 órakor hazamentek
vacsorázni, hogy fél órával később, további 30 percet együtt lehessenek még. A
következő eset tovább vall a grúz anyáról. Vegyeskereskedésbe tértünk be, a
feleségemmel. Látszólag senki nem tartózkodott odabent, ám a paraván mögül a
mellén szopós csecsemővel előkerült a boltos kisasszony.
A Kutaisziből Mestiába tartó marsrutka, a teljes telítettségre várakozva, a
menetrendhez képest, akár félórás késéssel is indulhat. Nem csak utasokat
szállít, hanem a helyi GLS futár szerepét is betölti. Esetünkben akkumulátort
és autógumit fuvarozott házhoz. Rálépett a gázpedálra a sofőr. A környezet
egyhangú, szegényes falvak maradtak el mögöttünk. Üde színfoltot az út szélében
szabadon legelésző tehéncsapatok jelentettek. Bő 2 óra elteltével a Kaukázus
lankáihoz megérkezve, egy csapásra megváltozott a környezet. A szerpentin két
oldalán egészséges zöld lombtenger vonta magára a figyelmet. A fák között
átszűrődő napsugarak meseszerűvé tették a rengeteget. A háttérből széles folyam
jelentkezett be. A mély folyóvölgyben a köveken átbukva tajtékos ár zúgott a
síkság felé. Az országúton vízfolyásnak felfelé haladtunk. Eleinte zöld színt
öltött magára a víz, később szürkére váltott. Órákon át tartott a Kaukázus
hatékony önreklámja. Aki hisz neki, jól jár.
Embere válogatja, hogy a különböző kultúrájú országokban, kinek-kinek mi kelti
fel az érdeklődését. Én nyitottan állok a furcsaságok elé. Amennyiben
szokatlansága ellenére elnyeri tetszésemet, máris bekerül az életre szóló
emlékek sorába. Ilyen a mestiai szarvasmarhák léte. Esetükben annak kellett
történnie, hogy reggel ajtót mutassanak a gazdák nekik. Nem lévén csordás,
magukat hajtják ki a zöldre, mely lehetett a kórház kertje, közpark, útszéli
gyepűtöredék vagy folyóparti susnyás. Ráérősen ballagtak az utcácskákban, vagy
a főútvonal kellős közepén. A közlekedési szabályokkal tisztában lévő
szarvasmarhák, a járdán libasorban követték egymást. Tehén, bika, egyre ment. A
vezérállat nyakában éles hangú kolompféle. Az úton ráérősen bambuló
négylábúakra nem dudáltak rá a gépkocsivezetők, inkább kikerülték őket. Bezzeg,
amikor a kimerítő hegyi túráról Mestiába visszaérve az úttesten gyalogoltunk
Katival, ránk tülköltek. Néha már-már úgy éreztem, mintha a településen a
hatalmat átvették volna a marhák. Örök emléknek álljon itt egy másik eset is. Záporozó
könnyeivel az eső telesírta a tájat. A szállás pázsitos kertre nyíló ajtaja,
ablaka, tárva-nyitva. A bádogtetőt verő csapadék kopogása, az ereszcsatornában
alázubogó esővíz csörgése, és a krokodilkönnyeit hullató égi áldás idillje,
egyedülálló élmény, párosulva a csapadék által felerősített zöld illatával.
Tompa morajlással és éles reccsenéssel zengett az ég. Egy-két cikázó villám
tökéletessé tette az összhatást. De mindez hagyján is lett volna, mert ilyen
természeti jelenséggel néhány helytől eltekintve, a kék bolygó bármelyik
pontján találkozhatunk. Mestia viszont magas hegyekkel körbeölelt, tengerszint
felett 1500 méter
magasan fekvő völgyben található. Amennyiben vette volna a fáradtságot Kati, és
a kényelmes ágyból kimászva az udvarba tartott volna, lábujjhegyre állva,
mutatóujjának végével könnyedén megcsiklandozhatta volna az esőfelhő hasát. Ám
nem tette. Helyette az ágyban hanyatt dőlve nézte, ahogyan az egyik felhő
nekiütközve a hegynek felfelé távozik a völgyből, hogy később őt egy másik felhő
a magasból alábukva felváltsa. Kedvükre jöttek-mentek a különböző zordságú és
csapadéktartalmú fellegek, mi pedig a kényelmes ágy nyújtotta úri kényelemből
figyelhettük meg, a természet eme látványos játékát. Mi nem fanyalogtunk az
egész napon át tartó esős, záporos, zivataros időjáráson, hanem teljes
valójában kiélveztük. Másnap új felvonás vette kezdetét. Az égbolt magasából
olykor-olykor előbukkant a tüzes napkorong, jelezve, ő is része a megunhatatlan
természetnek. Kitisztult az ég. Perzselő napsugarak szárították a nedves tájat.
Harsogó zöld színben pompáztak a hegyek. Lehet-e még mindezt fokozni? Igen, itt
a Kaukázusban, szinte a végletekig lehet. A 2100 méter
magasan véget érő fás-cserjés növénytakaró után, élénkzöld füvű alpesi legelő
váltja a tájat, hogy azokon túl körpanorámát nyújthassanak a hóval fedett
hegyvonulatok. Mindezt ágyban fekve, ülve végignézni, felülmúlhatatlan.
Vége a lustálkodásnak. Talpra fel. Nézzünk szét a közeli és távolabbi
környéken. Mestia lényegében üdülőfalu, pár ezer fő állandó lakossal. Az
épületek zöme egyszintes faház, a szovjet időket idézi. Meghatározó szállodái 2
emeletesek. A központi parkot gyeptéglával füvesítették. A fával gazdagon
beültetett területen árnyékos padok várják a megpihenni vágyókat. Az állandó
párát a gyors folyású gleccserfolyam állandósítja. Él és virul a természet. A
főutcától 2 házzal beljebb, zöld növényekkel teli sziklafal tör az ég felé. A
vérzivataros időket a Swanéti tornyok jelenítik meg. 2-3 emelet magasak.
Alulról felfelé keskenyedő négyszögletes épületek. Embernek és állatnak
egyaránt védelmet nyújtottak az ellenséggel szemben. A legjobb állapotban lévő
torony ma már múzeum. Ingyenesen kereshető fel. A helyi néprajzi múzeum tárlói
viszont borsos belépőjeggyel nézhetők meg (20 GEL). Nem nagy szám. Érmék, régi
korok ruhái, bútorai és fegyverei a tárgyi kínálat. Mi más is jelenthetné a
megélhetés fő forrását a helyiek számára, mint az idegenforgalom. A
túrafelszerelést árusító boltocskától a pirinkó családi étkezdéig megtalálható
itt mindenféle kereskedelmi egység, de előfordul lehúzott redőnyű üzlet,
szálláshely. Amolyan isten háta mögötti hely. Vékonyka köldökzsinórral bekötve
a világgazdaság vérkeringésébe.
Sildes sapka, hosszú ujjú túraing, hosszú szárú nadrág, terepre való csuka és
indulhat a túra. A tízből 10-es ultraviola sugárzással nem szabad viccelni. Aki
tréfára veszi, pecsenyekacsára sülve térhet vissza a szállásra. Tapasztalatunk
szerint, a kiszemelt kaukázusi turistacélpontok elérését, terepjáróval
részesítette előnyben a legtöbb természetjáró. Mi a maradiak elvét vallottuk. A
Chaladi gleccserhez a települést a reptér irányában hagytuk el, mely a
Tbilisziből érkező és odainduló gépek pályája. 2 kilométer után
az aszfaltot földút váltja, onnan a huzalhídig mintegy 10 kilométer
hosszan. Kerekeitől megfosztott tartályautó, 2 kiszuperált lakókocsi
felhasználásával faház, békakoncerttől hangos ártéri erdő, vízátfolyások
szabdalta poros út és vele párhuzamosan, a zúgva hömpölygő hegyi folyó a
körkép. Szemből ridegtartású ló poroszkál, melyet a fák mögül előkerülő, jó
bőrben lévő kutya hangos ugatással elkerget. Ösztönös viselkedését követően
mellénk szegődik túravezetőnek. Egy másik keverék is hozzánk csapódna, de őt
csaholva megfutamítja. Kiváló helyismerettel rendelkezik. Láb mellett követ
minket, mígnem a fák közé iramodik, ahonnét a mélyebb vízbe hasast ugró kutya
hangja csattan fel. A fák sűrűjéből víztől csatakosan kerül elő. A földút egyre
jobban beszűkül. A távolban tucatnyi parkírozó dzsip. A gleccserfolyó felett
átívelő másfél emberszélességű, kissé viharvert huzalfelfüggesztésű hídon olyan lazán inal át a négylábú túravezető, mint kés a
vajon. A túlparton dús vegetációjú erdőben kapaszkodunk felfelé. A lábunk alá
kerülő csapáson körültekintően lépkedünk. Kiértünk a gleccserfolyóhoz. A
vészesen beszűkülő ösvény miatt megálltunk. Úgy döntöttünk, innen tovább csak
Kati megy. Én pedig leültem egy fatönkre. Egy óránál is hosszabb időbe tellett,
mire visszaérkezett. Mint elmondta, helyesen döntöttünk. Az ösvény további
része lényegében jelzetlen. A folyó mellett veszélyesen beszűkült vagy teljesen
leszakadt. Két kihívást jelentő sziklatömböt is meg kellett másznia, mire a cél
közelébe érkezett. Ott már csak kő kőhátán. Minden nehézség nélkül odamehetett
volna a talaj felszínétől kissé magasabbról, a Föld gyomrából előtörő árhoz, de
nem tette. Vajon miért? A jelentős éjszakai és nappali hőingadozás
következtében, valamint a kőhegyek szerkezete miatt, a sziklákról rendszertelen
időközönként leváló kisebb-nagyobb kövek alágörögnek a mélybe. Akit eltalál,
annak annyi — sajnos, van rá magyar példa is. A Chaladi gleccser látványáról
elismerően tett említést, a kissé fáradtnak tűnő feleségem. Én pedig arról
számolhattam be neki, hogy a pörkölő napsugarak elöl nem volt hova elmenekülni,
meg, hogy komoly agyi zajterhelést jelentett a tőlem pár méter távolságban
fülsértően dübörgő folyam. Útra készen álltunk. Szétnézett Kati. A négylábú
túravezetőnek nyoma veszett.
Internetes beszámolóban találtam rá, a Mestia egyik mellékutcájából a Koruldi
tavakig tartó túraútvonalra. Az 1200 méter szintemelkedéshez 8-10 kilométer
közötti távolságot adtak meg. Bevallom, komolyan elgondolkodtatott az út
nehézsége. A gyakorlatban a számadatsor annyiban módosult, hogy a távolsági
adat 7,4 kilométerre csökkent. Önmagában véve elhanyagolható apróság lenne, de
a jelentős szint miatt korántsem. Pirkadat előtt indultunk a szállástól. A
piros turistajelzésen az első 2,9 kilométeren 600 méter szint
várt ránk. Ez komoly kihívás 64 évesen. Nem beszélve a ránk váró terep jellegéről,
amely nem sima ügy még egy látó számára se. A település fölé magasodó hegyen
emelt kereszthez tartottunk. Néhány bikát és tehenet kerülgetve jutottunk ki a
meredeken emelkedő lakott részből. Fák sűrűjében nyomultunk. Aki a Kaukázus
jelzett, de kitaposatlan útvonalait első ízben járja, előre nem tudhatja, hogy
milyen kihívások várnak rá. Az egyvégtében zihálásra okot adó meredély,
technikailag is komoly kihívást jelentett. Folyamatosan, hajszálpontosan az
előre megadott helyre kellett lépnem. A hajtűkanyarokat és a lépések eltérő
magasságát csontra kellett venni. Nem beszélve a faágak alatti és közti
bujkálásról. Több alkalommal is, méternél mélyebb szűk köves vízfolyásban
nyomultunk felfelé. A szakadatlanul meredeken emelkedő terep, valamint a zárt és
dús lombtenger, tovább nehezítette az oxigénfelvételt. Inkább kín volt, mintsem
természetjárás. Mindezek nem csak engem merítettek ki teljesen, hanem a
folyamatosan segítségemre lévő Katit is. Mindkettőnk agya forrt. Útközben azon
lamentáltam, hogy vajon hogyan fogunk ezen a nyomvonalon visszajutni a
településre. A gond az volt vele, hogy a kezemben lévő 120 centiméter
hosszú jelképes túrabot túl rövid volt. Lefelé araszolva vele semmit nem tudtam
volna kezdeni, mert az alja nem érte volna el a talaj szintjét. Normál méretű túrabottal sem lett volna jobb. Menet közben
megegyeztünk, hogy a kereszttől nem megyünk tovább. Talán 2 órába is beletelt,
mire körülöttünk ritkulni kezdett a rengeteg. Autók által járt földútra értünk
ki. Fellélegeztünk. Irány felfelé. A járhatóság szempontjából az előzőekhez
képest idilli volt az út, de az elfogyó levegő miatt továbbra is gyakran
megálltunk. Az egyik erős kaptató végén, a hegyről visszafelé fordulva jobbra
lenézett Kati, és jóval alattunk, megpillantotta a keresztet. Ekkor döbbentünk
rá, hogy útközben valahol eltévedtünk — a visszafelé úton a kereszttől lejjebb
rátaláltunk a helyes nyomvonalra. Irányt módosítottunk. A keresztnél
valamennyivel magasabban elterülő, állattartásra és frissítőpontnak
berendezkedett farmnál kötöttünk ki. Kulturáltan kinéző hölgy látta el a
mindenes feladatkört. A hely szállásul is
szolgálhatott számára. Az épületek körül juhok legeltek. A rém egyszerű
bögrecsárda patikatisztaságú. Aznap mi voltunk az első vendégek. A túrakiírás
szerint, a keresztig a menetidő 2 óra. Mi kerülő úton a keresztnél magasabb
pontig, majd onnan le a bögrecsárdáig, 2 óra 30 perc alatt jutottunk el.
Teljesen elfáradva lerogytunk a padra. 2150 méter
magasan pihegtünk. Míg a feketére vártunk, bőven maradt idő körbenézni.
Napfelkeltétől szikrázóan sütött a nap. A fás és cserjés növényhatár felett,
zöld füvű hegyoldalban tátottuk a szánkat. A minket körbevevő hegyek alul zöld
növénytenger, a magasban a láthatárig hó és hó. Mint a mesében, vagy az emberi
elme vágyálom képzeletében. Nem lehetett betelni vele. Mindehhez szorosan
hozzátartozik, hogy a nap heve elől árnyékba kellett vonulni. Közben
megérkezett a kifogástalan minőségű kávé. A háziasszony az állattartásból, és a
bögrecsárda bevételéből tarthatta el magát. Mindeközben rálátás nyílt a Koruldi
tavakhoz tartó dzsipek útvonalára is. Felvilágosított a feleségem, nyílt
terepen az autók által használt földutat kell követni. Ennek mindketten
megörültünk. Egybehangzóan döntöttünk, továbbmegyünk. Az itt töltött egy óra
alatt mindketten teljesen regenerálódtunk. Ha nem is szöcskeként ugrottunk
talpra, de elindultunk. Kezdetnek máris dönteni kellett, hogy a rövid, de
piszkosul meredek kaptatót válasszuk, vagy a nagy kerülővel, de lankásan
emelkedő utat. Az előbbi mellé tettük le voksunkat. Ez lett túránk
legmeredekebb szakasza. 4,5 kilométer, 550 méter szint
állt előttünk. Az út eleje nem jelentett fizikai kihívást, de idővel
bekeményített a terep. Lépéseink lassúbbodtak, fogyott a levegő — Katinak az
enyémnél nagyobb a tüdőkapacitása. Olykor-olykor megálltunk erőt gyűjteni.
Minden egyes meredély előtt reménykedtünk, biztosan ez lesz az utolsó. Nem így
történt. Újabb és újabb kaptatók vártak ránk. A füves hegyoldalban, de a
hóhatár felett is, turisták sátoroztak. Legelésző szarvasmarhák is
színesítették a környezetet. Időnként dugig tömött dzsipek poroltak el
mellettünk. Az ablakok mögül kíváncsi tekintetek szegeződtek ránk. Rajtunk
kívül senki nem lihegett a tájban. Megkönnyebbülten vettük tudomásul az első tó
elérését. Körülötte legelésző marhák, ridegtartású lovak. Ahogy voltunk
ledőltünk a zöldbe, és belenyúltunk a hátizsákba. Közeli kilátóponthoz
igyekeztek a terepjáróval érkező turisták. Oldalvást pillantva kiderült, a
velünk egy magasságban lévő hegyet hó borítja. Később arra figyeltem fel, hogy
valaki bökdösi a jobb karomat. Odanyúltam, de nem nyúl volt, hanem egy paripa,
aki orrával felállásra noszogatott. Én nem, de Kati úgy megijedt tőle, hogy
majdnem a rét túlsó végéig szaladt. Amikor észrevette, hogy a vadi új hátizsákjára
ráharap a kese színű állat, ellentmondást nem tűrve, egy dacos rántással
kiragadta a szájából — nevettünk rajta. Mestiából nézve is szépek a havas
hegyek, a kávézó teraszáról szemlélve csodálatosak, de innen 2700 méter
magasból egyenesen káprázatosak. A kávészünet, és az eltévedésből adódó plusz
időket figyelmen kívül hagyva, a menetidőnek megadott 3 óra 58 perc alatt
teljesítettük a távot. Több mint elégedettek voltunk magunkkal. Nagy levegőt
vettünk, és leindultunk a hegyről. Egyre több botos turista jött szembe velünk.
Mestiától a keresztig dzsippel utaztak, onnan gyalogosan folytatták az utat.
Felfelé jövet az egyik terepjáró kerekével féloldalasan beszorult az útszéli
vízelvezető vájatba. A csávából vontatókötéllel kihúzta az egyik kollégája. A
levegőhiány már nem gyötört minket. Kényelmesen sétáltunk lefelé. A hegymenet
tudatával felvértezve, elégedetten vettük a felfelé iparkodó túrázók
erőpróbáját. A kávézó teraszát nem hagyhattuk ki ezúttal sem, hadd legelésszen
Kati szeme. A kereszttől nem az erdőn át kanyargó piros jelzésű turistaúton
ereszkedtünk tovább, hanem a négy kerék meghajtású kisbuszok nyomvonalát
követve. Viszonylag gyorsan szedtük az egyre fáradó lábunkat — a meredek
lejtmenet is erősen igénybe veszi az izmokat — de a kereszttől csak 12
kilométert követően érkeztünk meg a kiindulóponthoz. Útközben a turistabotokat
a gazosba jó messzire elhajította Kati. Így van ez, ha a turista több mint
elégedett a megtett úttal. Teljesen elfáradtunk. Nem baj. Ez a túra már
végérvényesen a mienk lett.
Harmadik kiruccanásunk az élményturizmus jegyében telt el. A Mestiából Usguliba
tartó országút felderítése során találtunk rá, a település szélétől a 2348 méter
magasig közlekedő , 2 egymást váltó szakaszú síliftre.
Az első felében beülős, a másodikon kabinos. Ezúttal madártávlatból élvezhettük
a Kaukázus lényegében háborítatlan zöld óceánját. Innen pillanthattuk meg, az
Európa legmagasabban fekvő állandóan lakott településéhez felvezető kétsávos
országutat. Mestiából Usguliba 46 kilométer a távolság (az utolsó pár
kilométer nem készült el még). Odáig falvakat érintve, turistaútvonalon is el
lehet jutni. Nem csak az európaiak körében közkedvelt nyomvonal, az összes
lakott kontinensről érkezve járják. A felvonót többnyire hátizsákos fiatalok
veszik igénybe (20 GEL). A felvonó felső végállomásán vált világossá, hogy
onnét több célpont is elérhető gyalogosan. Kíváncsiságból elballagtunk a
turistaútvonalakat jelző információs táblához. Kiderült, hogy onnan 6,5 kilométer
után megérkeznénk, a 850 méterrel lejjebb lévő Mestiába. Ám ezúttal
sziklaszilárdan ragaszkodtunk, az újdonság erejével ható élményturizmus
kényelméhez. A túra helyett a közeli kávézó teraszát választottuk. Ragyogó
napsütésben fürdőzött a táj. Kellemes meleg ölelt körbe minket. Jó volt
ráérősen elidőzni odafent. A fekete szürcsölgetése közben a jövő évre tervezett
kaukázusi programot ecsetelgettük. Usguli lesz a cél. Hiába, mindent a maga
helyén kell kezelni. Aki szintén fel szeretné keresni Usgulit, érdemes tudnia,
Mestiából naponta csak egy marsrutka közlekedik oda, és vissza. A járat 10
órakor indul. Visszafelé 15 órakor (20 GEL). Vajon miért érdemes odatartani?
Sorolom: látótávolságban a Nagy-Kaukázus legmagasabb, nyáron is havas ormai; 12
kilométerre a Föld gyomrából gleccserfolyam tör elő; pár 10 kilométerre az
orosz határ; a 11. század óta lakott zsáktelepülés egyedisége.