71.
IPARVÁGÁNY – dicstelen sors (1971)
A Nyugati pályaudvartól északi irányba
tartó vágányokból Angyalföld vasútállomásnál egy nyomvonal leágazott a Váci úti
ipartelepek felé. A mai Váci úti Tesco közelében, a főútvonal felett átívelő
vasúti hídon haladt a teherforgalom: ma ipari műemlék. Hamarosan déli irányt
vett a szakasz. Gyermekkoromban már csak a Dráva utcáig tarthatott: a
kezdetekkor valamennyivel a parlamenten túl nyúlt. A Dagály utcában a közúti
kereszteződésben egykaros, kurblival tekerhető sorompót telepítettek. Onnét
szűk kilométeren belül állt a központnak számító Vizafogó vasútállomás épülete:
ma városépítészeti műemlék. Az iparvágányon maguk után néhány vagonnal döcögő
gőzmozdonyok füstkarikákat eregettek a lakótelepi házak magasába.
Nekünk,
gyerekeknek feledhetetlen élményt jelentettek a gőzsíp hangjelzéssel és dohogva
közlekedő, koromfekete csodák. Hamarosan
arra figyelhettünk fel, hogy az iparvágány sínjein egyre tömöttebb
sorokban élettelen gőzmozdonyok sorakoznak
egymásutánban. Tetszhalott jelenlétük magukhoz csalogató meghívás volt
számunkra. Ebben ideiglenesen egy közel két méter magas, tömör betonkerítés megakadályozott
minket: belőle néhány darab megmaradt hírmondónak. Ha nagy a csáberő, a gyerek
számára nincs akadály: a kerítést meg kellett mászni, hát megmásztuk. Sorra
kapaszkodtunk fel a kiszuperált vasparipákra. Lehúztuk a kallantyúkat,
megtekertük az arra alkalmas kerekeket, leolvastuk a feszültségmérő óra
számlapját, bekukkantottunk a régóta kihűlt tűztérbe. Leszállva a vezetőállásból,
körbejártuk a kormos csodákat, nehogy tiszták maradjunk. Lenyűgöző vaskerekek,
masszív dugattyúk, hatalmas ütközők.
Akkor és ott
nem tudhattuk, hogy egy jelképes ipartörténeti kiállítás utolsó napjain
mustráljuk a beolvasztásra várakozó szeretett gőzösöket.