34.
FÜSTBE MENT TERV – a francba (2002)
Bár nem állt szándékomban, de egyszer
mégis csak a nem látók népes táborában találtam magam. Oda felnőttként
megérkezve az élhetetlen élethelyzetben gondoljuk magunkat. De mivel élő
halottként nem érdemes élni, valamit tenni kell ellene.
Idővel arra
jutottam, hogy a nem látó és a látó gyerekeket iskolai szinten össze kellene
hozni. Miért ne tanulhatnának havonta egy napot közösen? Célja a következő lenne:
általános iskolás korukban saját tapasztalattal rendelkezhessenek azok a nem
látó gyerekek a „látó” iskolai környezetről, akik továbbtanulási szándékkal
tekintenek a jövőbe. A látó gyerekeknek pedig jól jöhet a másság testközelből
való megtapasztalása, még az erre fogékony kor derekán.
Teljesen
ismeretlenül felhívtam a Vakok Iskolája igazgatónőjét. Tudtam, öt perc alatt
kereken összefoglalva az egész tervet el kell mondanom. Türelmesen végighallgatott,
majd feltett néhány kérdést. Utána kérte tőlem, hogy másnap hívjam vissza, mert
addigra egyeztet az egyik kollégával. Pár nappal később az igazgatói irodában hármasban beszéltük át a részletesen kidolgozott
tervet, melyre áldásukat adták. Kérésemnek megfelelően rám bízták a teljes
kivitelezést. Még manapság is őszinte tisztelettel gondolok a nyitott
életszemléletű igazgatónőre.
Elsőre az egyik
nem látó osztályba kéredzkedtem be egész napos tapasztalatszerzés céljából. Az
óraközi szüneteket is a gyerekekkel töltöttük a vakvezetővel. Következett a
„látó” iskola egyik társosztálya, ahol a látássérült gyerekekről adtam mélyreható
ismeretet a csupa fül nebulóknak. A következő körben a látó gyerekek
osztályostól ellátogattak a nem látó gyerekek sulijába. Mivel saját iskolájukban
a nem látó gyerekek becsukott szemmel is ismerik a járást, ezért az épületben
fehér bot használata nélkül kalauzolták az érkezőket. Az elgondolás bevált, a
látó gyerekek álla leesett a meglepetéstől. Ráadásnak hátra volt a csörgőlabda
bemutató, melynek végén a látó gyerekek bekötött szemmel csapatot alkothattak.
Mire a nem látó gyerekek megérkeztek a látó gyerekekhez háztűznézőbe, addigra
azok erős tiszteletet éreztek irántuk. Ez a látogatás is sikeresnek bizonyult,
igaz, egy-két nem látó gyereket a házigazdák a suli területén valahol
elhagytak. Hazafelé tartva a leltárból egyikük sem hiányzott.
Hogyan lett
hiteles kapcsolatom a befogadó iskolával? Alsósként odajártam tanulni, ebből
következően nem látóként felajánlottam az iskola igazgatójának, hogy mind a
huszonnégy osztályt szívesen végigjárjuk a vakvezetővel. A program vége után az
iskolaudvarra vakvezető kutya bemutatót szerveztem.
A terv
sava-borsa a közös iskolai tanulásban rejlett. Havonta egy alkalommal
találkoztak. A tanárok előre egyeztették a tantervet egymással. A gyerekeket
vegyesen kérdezte a befogadó iskola pedagógusa. Az órán mindenki példásan
jegyzetelt, közösen töltötték el a szünetek idejét, és együtt vonultak le a
menzára. A látó gyerekek számára talán az szolgáltatta a legnagyobb
meglepetést, amikor a hatodikos nem látó gyerekek hamarabb kiszámolták a matek
példát, mint ők. A befogadó iskola igazgatója az év vége felé közeledve
felkérte a programban részt vevő osztályfőnököket – harmadik és hatodik
évfolyam –, hogy végezzenek felmérést a diákok között. Kiderült, hogy a
hatodikos látó diákok maguknál okosabbnak tartották a nem látó gyerekeket.
A következő
tanévben a látó iskola részéről továbbra is szeretettel és nyitottsággal várták
a nem látó gyerekeket. Nem különben a diákok, akik korosztálytól függetlenül
arról érdeklődtek tőlem a suli kerítésén keresztül – vakvezető kutya sétáltatás
közben –, hogy ugye hozzájuk is jönnek tanulni nem látó gyerekek?
A Vakok
Iskolájában új osztályfőnököt kaptak az immár hetedikesek, a pedagógus nem
vállalta a havonta egyszeri programot. A befogadó iskolában nagyfokú
csalódással vették tudomásul az előállt helyzetet, melynek okát egy előzetes kérés miatt nem ismerhették meg tőlem. Az iskolaudvaron
visongó nebulók a lesújtó hírtől földig lógatták az orrukat – nem
túlzás. Számomra is óriási csalódást okozott a sikeresen induló program
zátonyra futása. A látásvesztésből önmagam rehabilitálásán túlmenően ezt a
cselekedetet tartom a második legtöbbre.
A margóra kívánkozik:
Az eset idején a nem látó gyerekek nem
értették, hogy miért van szükség erre a közös tanulásra. Nekik az oda és a
visszautazás is a nyűg kategóriájába tartozott. Ezt el kell fogadni. Sok-sok év
elteltével összefutottam egyikükkel, aki már világosan látta az okot, és
pozitívan vélekedett a régmúlt hasznosságáról.